Optoma HD90+ / HD91+

FullHD 3D DLP LED technology

Jiří Pecháček, 17.10.2015

Představení

Není tomu ještě ani rok a už tu máme nové nástupce velice zajímavých modelů. Optomu HD90 s plusem na konci, tedy HD90+ a HD91+.

 

Projektory nabízí vyšší svítivost, plně dostačující i na úhlopříčky 135“ za plné tmy a dokonalé barevné podání, přesně padnoucí do gamutu REC 709. Toto je oproti předchůdcům další krok kupředu, a musíme pochválit za snahu, jelikož vyrobit LED projektor s takto přesným barevným podání je nelehký oříšek. Optomě se to povedlo. Klobouk dolů!

Optoma HD90/HD91 se těžko zařazuje mezi aktuální projektory na trhu. A to díky LED světelnému zdroji, který je v nižších cenových kategoriích home cinema projektorů ojedinělý. HD90/HD91 je tak sice nástupcem kvalitní HD83, ale s tím rozdílem, že již nemusíte řešit, jestli kupovat náhradní lampu a že to asi nebude levné. S životností přes 20 tisíc hodin budete měnit vždy už jen za nový model projektoru.

Parametry přiloženy u obrázků.

Vizuální kontakt, vybavení a ovládání

Design projektoru je opravdu skvělý. Kontury má ze zmíněné HD83 a celkově je projektor "vyhlazen", působí elegantně. Je pravdou, že většina projektorů od Optomy je povedená. Optoma měla zřejmě štěstí na osazenstvo designérů. Škoda jen, že se nedělá v bílé, na druhou stranu, tento projektor si stejně díky velmi vysokému intra-scénímu kontrastu zaslouží tmavší místnost, kde by zase naopak příliš vykukoval.

Hlučnost:

Zůstává stejně jako u předchůdců:

Projektor má zabudované sofistikované chlazení (větší ventilátory včetně jejich počtu), než je tomu u klasických lampových projektorů. U LED zdrojů je to však nutností (LED jsou náchylnější na výkyvy teplot spíše než na celkovou teplotu). Celkový hluk z projektorů je velmi nízký a dá se říci, že rušit nebude. Trošku přeci jen výtka k brumu zdroje, který může být někomu nepříjemný, zvláště v blízkém okolí projektoru. Zde se nic nezměnilo a oproti HD90 a 91 a brum jde opravdu pořád trošku slyšet. V případě klasické instalace s projektorem v zadní části místnosti by to ale neměl být problém.

Všimli jsme si, že například při změně režimu z Cinema na Film, klesly otáčky ventilátoru a brum byl nižší. Pravděpodobně to bylo ale způsobeno snížením celkové svítivosti v tomto režimu. Zde to lze poznat i tak, že při plném výkonu LED zdroje, jakmile se nastaví na 100%, je brum vyšší než při režimu dynamic black.

Lampa:

Co dodat. Snad jen to, že to byl velký risk, který se pravděpodobně vyplatil. Už nemusíte řešit, kdy měnit lampu. Nemusíte mít ani obavu, že lampa nevydrží moc dlouho, pokud necháte projektor opakovaně běžet déle jak 6h v kuse. Ano spousta projektorů na to není stavěna a lampový modul to nemusí přežít do konce své životnosti. Stejně tak jako když Vám vypadává elektrický proud 3x do měsíce. Toto se však dá řešit silnějším UPS zdrojem. Další výhodou je velmi mírný pokles svítivosti po dobu životnosti světelného zdroje. Můžete si tak užívat plné svítivosti na velké úhlopříčce i po několika letech.

Připojení a flexibilita umístění:

2x HDMI už je dnes klasika. Bohatě však postačuje. Většinou se stejně do projektoru vede jeden kvalitní HDMI kabel(maximálně dva a jeden jako jistící) a o zbytek se stará kvalitní receiver, nebo HDMI switch. Zajímavostí jsou dva triggery pro spuštění plátna. Jeden pravděpodobně použitelný pro motorickou předřadnou anamorfickou čočku. Ano, Optoma HD90+/91+ má tyto možnosti. Lze tedy vidět, že jsou projektory opravdu určeny pro filmové fanoušky.

HD90+ se drobet liší od HD91+. Hlavně cenou, která je o cca 30% rozdílná. Tento cenový rozdíl je právě díky použité optice. Ta totiž udělá na ceně vždy velký rozdíl (jedna z nejdražších komponent). V případě HD90+ tak byla použita levnější optika, ale ne ve smyslu horší kvality, ale ve smyslu kratší projekční vzdálenosti. Dost často se u instalací potýkáme s příliš krátkou projekční vzdáleností (projektor je potřeba umístit dále, ale z důvodu příliš velké úhlopříčky to není možné). Tento problém řeší právě HD91+ s delší projekční vzdáleností. HD90+ má "klasickou projekční vzdálenost“, kterou najdeme u většiny DLP projektorů. HD91+ se hodí do větších místností.

HD90+ má též větší svítivost než HD91+. Proto i 130“ není žádný problém a pokud budete mít opravdu tmu a tmavou místnost, díky velkému statickému kontrastu se nebojíme tvrdit, že budete spokojeni s jasnými scénami i na 140“ úhlopříčce.

Díky vyšší svítivosti nových modelů, už není problém usvítit s HD91+ 130“ na nejdelší ohnisko. Možná i krapet více.

Hodnocení:

Kvalita obrazu 2D

Ještě než se pustíme do hodnocení samotného obrazu, je nutné podotknout jednu důležitou věc, kterou zmiňujeme vždy. Projektor HD90+ je DLP projektor, který může působit citlivým jedincům na RBE efekt problémy. Jelikož je ale HD90+ LED projektor, kde není dlp kolečko, je díky rychlým LED diodám tento efekt opravdu skoro neviditelný i pro citlivé jedince. Sám jsem na tento efekt občas citlivý a musím přiznat, že u HD91+ jsem ho viděl jen výjimečně.

Ostrost:

Ostrost obrazu je dána součtem dvou hodnot. Kvality optiky a světelného zdroje, který skrze ni prochází. V případě HD90­+ a HD91+ byla použita kvalitní optika a spolu s singleDLP čipem je výsledek opravdu parádní. Dáme-li si chvilku času se zaostřením, je výsledek ostrý jako břitva. Přidáme-li k tomu kvalitní ostřící software projektoru takzvaný PUREdetail, který doslova ždímá z fullHD zdroje detaily (Benq zdaleka nemá takový software, a i optika je u Optomy o drobátko lepší) je obraz luxus a velmi detailní. Je však důležité to nepřehánět s touto funkcí stejně jako s ostrostí, jelikož si můžete velmi výrazně „vytáhnout“ filmový šum. Interpixelový gap je též tak malý, že ani při pozorovací vzdálenosti 1:1 ho nelze vidět. To nám přidává na „celistvosti“ obrazu.

Svítivost:

Trochu čísel...

Měřili jsme na 120“ plátně se ziskem 1.0. Projektor měl nasvíceno cca 20h (tato informace je zde v podstatě bezvýznamná, protože LED zdroj ztrácí svou světelnost mnohem pozvolněji než UHP lampy a má X násobně vyšší životnost). Měřili jsme Optomu HD91+, která má o něco nižší svítivost než HD90+. Čili nebojte se, pokud budete koukat na filmy za plné tmy tak jak s HD90+ tak s HD91+ usvítíte i 130“ a HD90+ i 140“.

100% bílá kalibrovaný režim 15,19 ftL – režim lampy 100% LED

100% bílá nekalibrovaný režim 14,87 ftL – provoz lampy 100% LED

Jak si můžete všimnout, HD90+ po kalibraci v podstatě neztrácí na svítivosti, je tomu dokonce naopak! (berme to jako odchylku měření sondy) Což se u UHP projektorů říci nedá (zde dochází většinou k 10-15% poklesu ve svítivosti a někdy i větším). Tyto hodnoty jsou naprosto plně dostačující v rozmezí 12-16fL jak je doporučováno normami THX a SMPTE.

Black level a DI:

Black level (úroveň černé) 0,014ftL při plné bílé 15,198 ftL s kontrastním poměrem, tedy cca 1000:1 a gamma 2.15 (velmi dobrý průběh BT.1886).  Tato úroveň se někomu může zdát nedostatečná a musíme uznat, že jako u většiny DLP projektorů tomu není u HD90+ jinak. Úroveň černé prostě není nejlepší. Jak se budeme opakovat, ale je to nutné, milovníci tmavých filmů sáhněte raději po Lcos (JVC, Sony), popřípadě vyšší modely LCD projektorů (Epson TW9200). Ani kontrastní poměr není nejvyšší, bohužel maximum u většiny DLP projektorů v kategorii do 100tisíc kč je stejně kolem 2000:1.

Dynamic Iris. On to popravdě není doslova Iris. Řízení jasu probíhá přímo zdrojem výkonu LED modulů. U HD90+ umí stejně jako u HD90 DI opravdu divy.

Zde citace z předešlé recenze na HD90:

Bohužel doslova na obě strany. Umí výrazně snížit BL a to na takovou úroveň, že je opravdu velmi příjemná. Ale… Ono "ale"… Začněme tím nejhorším. Při nastavení na Dynamic Black 3 obraz pulzuje a to tak, že bude pro většinu diváků působit rušivě. DB1 je na tom mnohem lépe a pulzace je jen velmi zřídka viditelná. Problém ale nastává u barevného podání. V případě tmavých scén, kdy projektor upraví jas, se rozhodí (a to výrazně!) stupnice šedé. Celkově jsou barvy tedy opravdu jinde a i nezkušené oko pozná například výrazně zelený nádech u tmavých scén. Jde však o to, že vše závisí na tmavosti scény. Pokud je film méně dynamický, nepůsobí to výrazně rušivě a na film se dá dívat.

V opačném případě je to ale vidět. Výhodou je, že se funkce dá vypnout a HD90 tak dává divákovi vybrat. Buď si užijete přesné barevné podání s horší úrovní černé a kontrastu, nebo si zapnete funkci Dynamic Black a občas bude barva v tmavých scénách vedle, ale celkově bude film dynamičtější a úroveň černé výrazně lepší. Dokonce při zapnutí DI kontrast nebyl jednou naměřen (jak nízko BL byl), ale průměr by odpovídal cca 12000:1.

A zde se dostáváme k HD90+/HD91+ kde je v této kategorii slušný „upgrade“ oproti předešlým modelům. A to hlavně v tom, že i přesto, že stále dochází ke změně barevného podání, už tomu není tak výrazně. Tedy, i když obraz v tmavých scénách nemá úplně dokonalé barevné podání, jako má s vypnutou funkcí dynamic black, troufáme si tvrdit, že zapnutí této funkce je lepší variantou, než-li mít vcelku vysokou úroveň černé, kterou DLP projektory bohužel stále trpí a dokud se výrazně neposune technologie DLP, stále budou mít v této oblasti Lcos projektory navrch.

Závěrem tedy nutno dodat - zkuste to, co Vám přijde příjemnější. Po dlouhých testech nám v průměru opravdu připadal obraz lepší se zapnutou funkcí DB i přesto, že barvy byli drobet jinde. Úroveň černé je totiž i u tohoto projektoru příliš vysoko a občas působí nepříjemně. Jediné kde byla barva opravdu mimo, byl film Interstellar, hned zpočátku v záběru hlavního hrdiny a jeho nočních můrách. Zde byl fialový nádech opravdu kritický. Pro fanoušky Scifi opravdu doporučujeme Lcos technologii. DLP má na druhou stranu dynamičtější obraz ve světlých scénách.

Světelná uniformita obrazu u námi testovaného kusu byla velmi dobrá. Nebyl zde  při sledování filmu jakýkoli náznak, který by působil rušivě. Jelikož se ale tato vlastnost liší kus od kusu a vyskytuje se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.


Co je BT.1886:
I přes to, že úroveň černé není dokonalá, některé projektory dokáží „vytáhnout“ (zvýšit jejich jas) jemné tmavé (odstíny šedi) detaily v tmavých scénách. To opticky působí, že projektor má vyšší kontrast než doopravdy má a že černá, i kdyžnení sametová, nepůsobí tak rušivě, jelikož tmavé části scény nejsou jeden tmavý flek. Tak, jak tento takzvaný Black Clipping vídáme na LCD televizorech. DLP projektory s tímto nemají problém.

Co to je Black Clipping:

Představte si tmavý obrázek se spoustou jemných šedých detailů. Těch detailů je tam 2000 a každý má o jeden krůček tmavší odstín než ten předešlý. Pokud máte zařízení, kterému omylem nastavíte špatně informaci o těch nejtmavších odstínech, zařízení je nezobrazí a "sleje" je do jedné stejně tmavé plochy. Obraz pak postrádá detailnost v tmavých scénách. Zde dominují DLP projektory oproti Lcos projektorům.


Co je Black Level:

Je to úroveň černé a udává, jak moc tmavá na obrázku je až sametově černá. Jedná se o zbytkové světlo zařízení, které nelze jakkoli ovlivnit nastavením v přístroji. Přístroje s lepší úrovní černé mají většinou i vyšší nativní kontrast a díky tomu působí obraz prostorověji a skutečněji. Zde dominují Lcos projektory oproti DLP.

Toto se děje v čase, tedy záleží jak dlouho tmavá scéna je a jak moc se nemění. V případě rychlé změny tmavé a světlé scény to však neuvidíte.


Motion handling:

Obraz je příjemný, „nezubatý“, čistý a detailní i při pohybu. Celkově plynulost obrazu je dominantou DLP projektorů například oproti LCD projektorům, který mírně obraz rozmazávají.

Jako většina projektorů nad 40tisícovou hranicí i HD90+/HD91+ disponuje funkcí prokládání snímků. Tato funkce se hodí spíše pro sport, nebo všude tam kde potřebujeme z pohybu mnoho získat a jakékoli rozmazání či trhání není přípustné. Někomu vadí 24p motion, který je sice příjemně plynulý a dává filmu nezaměnitelný drive, ale na druhou stranu na světlých scénách s tmavými objekty se „trhání“ přeci jen nevyhneme (máme prostě jen 24snímků). Toto se umocňuje tím více, čím více svítivosti na doporučené hranici na plátně máme. Pokud by tedy někomu trhání přišlo nepříjemné, doporučujeme ho používat v nastavení nízkém nebo maximálně středním, jelikož skoro jako všechny tyto funkce při maximálním nastavení produkují různé artefakty.

Hodnocení:

Kvalita obrazu 3D

HD90+/HD91+ používá pro synchronizaci 3D signálu jak DLPlink, tak RF technologii VESA 3D. Doporučujeme použít RF technologii i přes to, že DLPlink brýle jsou levnější. Velké rozdíly nehledejte, ale přeci jen u velmi tmavých scén dochází k mírnému barevnému tintu (záleží, jestli byl použit RED/White DLPlink flash) na černé barvě.

Jelikož je HD90+/HD91+  DLP projektor, leč s LED světelným zdrojem, je 3D obraz perfektní. Separace je skvělá díky rychlému DMD čipu, tedy žádný ghosting se nekoná. 3D je plynulé i s vypnutou funkcí prokládání snímků.

Díky novějším LED modulům, a tedy více světla z nich, je 3D výtečné, a pokud zvolíme vhodně velkou úhlopříčku v závislosti na typu místnosti, dostaneme opravdu nezapomenutelný 3D zážitek.

Se zapnutou funkcí prokládání snímků, je hraní her v režimu blu-ray 3D příjemnější a například 3D pořady (IMAX atp.) jsou krásně plynulé. Ale u 3D filmu nedoporučujeme funkci zapínat. Najdou se však výjimky jako jsou animované filmy, a tak podobně.

Ghosting:

Ghosting = lidově řečeno duchové, jako jsme zažili u analogového příjmu signálu. Pokud je 3D zobrazovací zařízení více či méně dokonalé projevuje se ghosting. Hodně záleží na rychlosti zařízení a kvalitě 3D brýlí.

Velmi zkráceně. Pokud použijeme kvalitní 3D brýle, tak stejně jako u všech zařízení s DMD čipem uvnitř je ghosting věc neznámá.

Hodnocení:

Měření a kalibrace

Projektor jsme resetovali do základního nastavení a přepnuli na cinema režim jako režim nekalibrovaný a u kalibrovaného režimu jsme vycházeli z režimu reference.

Je nutno říci, že přístroj bez kalibrace vykazuje velmi velkou chybovost jak ve stupnici šedé, tak v barvách. Tento jev se vyskytuje například i u modelu HD50. Je to paradoxní, že přesto, že oba projektory po kalibraci mají téměř referenční hodnoty, bez kalibrace na tom jsou většinou hůře než přístroje levnější. Z toho plyne jediné. Pokud hodláte zakoupit jeden z těchto přístrojů a neprovedete kalibraci, je to jako kdybyste si koupili vozidlo značky BMW, ale bohužel se jim ve fabrice nepovedlo správně naladit motor, a máte tedy hezký stroj, avšak předjede Vás kdejaký vůz nižší třídy.

Výsledky po kalibraci jsou přímo excelentní. Pro hodnocení nepřesností v barvách používáme formuli CIE2000, jakožto nejpokročilejší, zahrnující variabilitu lidského oka. Například více %  saturované regiony barev, kde je lidské oko méně citlivé a naopak ve světelnosti barev kde je více citlivé.

Stupnice šedé je po kalibraci přímo referenční. Z celkové chyby přes 9 (na vyšších stupních až 15), a to věřte, že zde už je obraz tak barevně vedle že nepůsobí příjemně, klesla chyba na dE 0.51!  Užijte si černobílý film jako opravdu černobílý… Gamma je též perfektní s průměrným číslem 2.15 včetně jejího průběhu a závislosti. Zde smekáme.

Barevné podání je, a teď si držte klobouky, v průměru pod dE1!  Zde jsme se dočkali obrovského skoku oproti předchozím modelům HD90 a HD91 (bez plus), které vykazovaly chybu v zelené a azurové barvě. Všechny barvy sedí perfektně jak na 75% jasu, tak na 100% jasu, a i na saturačních levelech a color checkeru!! Přidali jsme schválně i výsledky těchto měření, které většinou nedáváme.

DLP projektory mají jednu zajímavou vlastnost. V nízkých úrovních šedé gammu snižují (číselně) a ve vysokých naopak zvyšují. Ono to popravdě není na škodu. Obraz tím získává lehce dynamičtější nádech i přes celkově nízký nativní kontrast v porovnání například s Lcos projektory. 

Hodnocení:

Gaming a 3D gaming

Jak zmiňujeme vždy, hraní her na DLP projektorech s DMD čipem uvnitř není třeba příliš komentovat. Díky rychlosti DMD čipu je hraní her opravdu perfektní. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na ProjectorCentral, kde je většinou uvádějí).

3D hry jsou na HD90+/HD91+ doslova jedna báseň, krásně plynulé včetně 1080p24Hz při použití funkce FI. To vše podpořeno světelným zdrojem s udávanou životností přes 20tisíc hodin, kde odpadá strach o rychlý odpočet hodin na lampě, když se do hry pořádně zabereme. Je možné si tedy užívat hodiny a hodiny hraní her.

Hodnocení:

Celkové zhodnocení

Nové modely jsou, stejně jako ty původní, zajímavostí. Už jen pro jejich světelný zdroj. Avšak oproti původním modelům přidávají více svítivosti, v kategorii LED potřebné (původní modely svítily nedostatečně pro větší úhlopříčky a 3D). Přidávají též už kompletně bezchybný barevný gamut ve všech odstínech, barvách a jasech, tedy výtečné barevné podání. Přidáme-li k tomu vylepšenou úroveň řízení jasu pro zlepšení Dynamického kontrastu, můžeme tvrdit, že cena opravdu odpovídá tomu, za co utrácíte své vydělané peníze.

Nezbývá než projektory hodnotit jako další zdařilé kousky od Optomy a pokud přemýšlíte o velmi ostrém obrazu s perfektní dynamikou, který je lepší než například u Lcos od sony HW55ES (až na tu černou, tu má prostě Lcos lepší) a nebude Vás trápit mírně „ujeté“ barevné podání v tmavých scénách, tak tady jsou. Nové LED projektory od Optomy HD90+ a HD91+!

Tabulka níže obsahuje souhrn hodnocení z jednotlivých sekcí recenze a výsledné hodnocení
KategorieHodnocení
Vizuální kontakt, vybavení a ovládání
Kvalita obrazu 2D
Kvalita obrazu 3D
Měření a kalibrace
Gaming a 3D gaming
Výsledné hodnocení