Benq W1110 a W2000

FullHD 3D DLP technology

Jiří Pecháček, 28.10.2015

Představení

Benq W1110/W2000

Nový design, nižší hlučnost, velmi dobré barevné podání, vyšší kontrast. Toto vše charakterizuje nové modely od Benq. Pokud Vás zajímá, jak si vedli v našich testech, čtěte dále.

Parametry zde:

http://www.benq.eu/product/projector/w1110/

http://www.benq.eu/product/projector/w2000/

Vizuální kontakt, vybavení a ovládání

Šasi W1110/W2000 jsou ve fungl novém designu. A musíme uznat, že povedeném. Nabyly na objemu, ale nějak zásadně jim to neublížilo, díky jejich oblým tvarům. W2000 má zlatou přední část oproti stříbrné W1110.

Dálkové ovládání, červeně podsvícené, neoslňuje tolik jako v případě konkurence od Optomy.

Hlučnost:

I přesto, že je W1110/W2000 větší než většina „krabiček“ cenové hladiny do 30tisíc kč, stejně tak je o tolik tišší. Ano W1110/W2000 je opravdu slyšitelně tišší než například W1070+, W1080St+, W1350, tišší než Optoma HD26. Přibližně stejně hlučná jako HD36 a HD50, ale spíše o drobátko tišší. Když se bavíme o hlučnosti, bavíme o eco režimu.

Lampa:

Výdrž lampy Eco/Bright 5000/3500. Klasika, zde není třeba dodat asi nic. Možná jen Smart Eco režim, který stejně jako u Optomy reguluje jas lampy v projektoru, a to negativní i pozitivní stránkou. Zatímco Optoma se svou funkcí dynamic black reguluje i jas v režimu eco v tmavých scénách na hodnoty ještě nižší, Benq se svým SmartEco reguluje pouze vyšší výkon v režimu eco (snad neplatí v případě W3000, potvrdíme v recenzi). Takže maximální jas je stejný jako v režimu Bright, ale úroveň černé zůstává stejná jako v Eco režimu. Popravdě obě tyto funkce sebou přináší chyby v barevném podání, je tedy nutné pro přesné barevné podání tyto funkce deaktivovat.

Flexibilita umístění:

W1110/W2000 jde ve šlépějích W1070+, tedy ke kratším (středním) projekčním vzdálenostem. Jestli je tento trend u Benq dobrý či ne, posuďte sami. Projektor umí 100“ již od 2.5m. Je to velmi zvláštní poměr. V případě stropních instalací je tento kratší poměr méně výhodný, pokud chceme podobnou velikost úhlopříčky. Vychází nám totiž projektor přímo doprostřed obývacího pokoje. Naštěstí nám zoom dovoluje jít až na 3.3m, ale i tak mnoho našich klientů ocení projektor co nejblíže ke zdi naproti plátnu. Zde jsou pak na výběr projektory jako W1350, W3000 a Optoma HD36, HD50. Střední projekční vzdálenosti jsou vhodné v případě umístění projektoru na stůl (do stolu) před Vás. Tento typ instalace je, ale méně výhodný z pohledu kabeláže, přesnosti rovinnosti (přenosná varianta), obrazu, atd. Na druhou stranu, pokud chceme úhlopříčky kolem 120" až 130“, pak je tato projekční vzdálenost velmi vhodná do menších obývacích pokojů v panelových domech. Pro každého se tedy najde ten nejvhodnější projektor.

Uhlopříčku 120“ zvládne od ca 3 do 4m, měřeno od kraje optiky. Ještě jedna informace. Krajní polohy projektoru jsou někdy mírně deformovány a je zde dokonce tolerance od výrobce +-5%, čili neplánujte si projekční vzdálenosti „na krev“. Projektor má rozsah ofsetu od 5% do 15%, kdy při 120“ úhlopříčce může být horní okraj obrazu od cca 7,5 až po 22,4 cm níže/výše než je střed čočky, dle toho jestli stojí na nožkách nebo je instalován „vzhůru nohama“.

Připojení:

2x HDMI, z toho 1x MHL, plně dostačuje u všech domácích projektorů. Nechybí výstupní napájecí USB pro napájení přijímací části Wifi modulu.

Integrovaný dvoukanálový DAC převodník je sice fajn, ale většina lidí ho stejně nevyužje. A bůh ví, jaké kvality je.

12V trigger pro spuštění plátna je již skoro standardem u většiny domácích projektorů a jeho neimplementace by byla zbytečnou komplikací.

Wifi moduly (dokoupitelné)

Něco málo k wifi konektivitě. Nemůžeme říci, že to byl špatný nápad. Určitá poptávka tu byla a bude. Své místo si najde. Popravdě jsme ale zastánci pevné kabeláže, pokud to jen je možné.

Proč?

-          Datová komprimace = kvalita přenosu

-          Wifi rušení

-          Poruchovost

AD1)

I když je kvalita přenosu na vysoké úrovni a komprimace datového toku u filmů není v podstatě viditelná, čím vyšší datový tok a vyšší kvalita, lze ji občas spatřit v podobě šumu. Nejvíce je viditelná u počítačového prostředí. Berte v potaz, že datový tok pro FullHD 3D obraz je značný a zvláště pro 3D je nejdůležitější kvalita obrazu.

AD2)

Pokud je v oblasti mnoho wifi sítí, tak s vyšší vzdáleností modulů od sebe může docházet k vypadávání signálu mezi moduly. Nestává se to příliš často, ale stát se to může, byli jsme svědky.

AD3)

Z 10 zařízení 4ks ne plně funkční. Neustálé vypadávání signálu, nebo prostě jen nekomunikace modulů. Toť naše zkušenost. Možná počáteční řada, možná zrovna špatné kombinace míst. Ale i tak nás to utvrzuje v tom, že kabel je prostě kabel… Pozor 6 jich bylo plně funkčních a zbylé 4ks po výměně také, ale přeci jen čas není dnes zadarmo…

Takže pokud není zbytí a případná instalace HDMI kabeláže by byla komplikovaná či neestetická, potom je Wifi řešení. Pokud ne, volte slušný HDMI kabel.

Ještě než se pustíme do hodnocení samotného obrazu, je nutné podotknout jednu důležitou věc, kterou zmiňujeme vždy. Projektor Benq W1070+ je DLP projektor, který i přes vysokou rychlost DLP kolečka může působit citlivým jedincům na tzv. RBE efekt problémy. Proto doporučujeme před koupí tohoto projektoru zjistit, jak jste na tento efekt citliví. Třeba návštěvou našeho showroomu.

Ostrost

W1110/W2000 je malý krůček za W1070+ v ostrosti obrazu. Není to nějak extrémně znatelné. S každým dalším novým modelem od Benq, máme velmi slušnou ostrost, tedy i použitá optika je velmi slušná. Už tak vysoký stupeň ostrosti se těžko trumfuje a možná to ani není třeba

Berte v potaz, že dokonalé zaostření v ploše neexistuje, a že i ty nejdražší projektory mohou mírným rozostřením v rozích obrazu trpět. Ono je ale důležité, aby obraz byl ostrý v 80% plochy od středu obrazu. A že bude mírně, teď myslíme opravdu mírně, ne těžce rozmazaný, v nějakém tom rohu, kam stejně při filmu koukáte maximálně 10% času, rozostřen, většině vadit nebude. Nehledě na to, že filmy jsou víceméně ve formátu cinemascope, kde máte 30% z obrazu černé pruhy nahoře a dole.

Interpixelový gap je v neviditelný nad pozorovací vzdálenosti 1:1. Tak jako u většiny DLP projektorů. Rozdíly DMD čipů v kategorii do 100tisíc kč nejsou v podstatě žádné.

Svítivost

W1110

Tento model má stejné hodnoty svítivosti jako W1070+, čili předpokládáme, že až se doprodají poslední kusy W1070+, tak ho i plně nahradí spolu s přidanou hodnotou.

W2000

Má drobátko svítivosti méně, ale to není na škodu. Je potřeba si uvědomit, že DLP projektory mají nativní kontrast cca 1000 až 2000:1 (bez BC a SE). Potom, čím více světla z projektoru, tím horší je úroveň černé. A pokud sledujete převážně filmy večer za tmy, pak více znamená hůře. Při velikostech úhlopříčky kolem 120“ je výkon projektoru dostatečný i v režimu eko a pokud výkon zvýšíte, skončíte s únavou očí a někteří budou k tomu ještě nespokojeni s tmavými scénami ve filmu jako Dark Knight a mu podobné.

Dobrou podmínkou je se stále držet v rozmezí 12-16fL (max 20). Víme, že je to příliš nevypovídající hodnota, ale při našich kalibracích u instalací našich klientů se do těchto hodnot dostáváme v podstatě pokaždé a často i výše.

Black level a DI

Úroveň černé barvy je u projektorů typu home entertainment sekundarita. W1110 je home entertainment projektor, W2000 míří do Home Cinema. Díky tomu, že má W2000 menší svítivost, má i lepší úroveň černé než W1110, a proto se opravdu hodí na filmy víc. Obzvláště pokud k tomu připočteme přesné barevné podání.

Oba projektory disponují funkcí dynamické regulace jasu lampy, jako konkurenční produkty od Optomy. Optoma se zapnutou funkcí dynamic black nabízí až 3x lepší úroveň černé, je to vyváženo horší barevnou přesností. Benq nereguluje úroveň černé (pravděpodobně až W3000), ale zase reguluje výkon lampy v Eco režimu do hodnot režimu Bright. Což má popravdě význam pouze u úhlopříček větších než 130“ a opět můžeme být svědky horší stupnice šedé a barev. Čili, ti z Vás, kdo mají rádi přesné a přirozené barvy, nepřepínejte do režimu SmartEco.

Stejně jako všechny novodobé DLP projektory, také W1100/W200 dokáže vcelku dobře sledovat gammu v podobě BT.1886 (více v legendě).

 

Uniformita obrazu u námi testovaného kusu byla vyšší než u HD36. Jelikož se ale tyto vlastnosti liší kus od kusu a vyskytují se v podstatě u všech projektorů, berme to jen jako velmi konkrétní, nepříliš směrodatnou informaci.

Motion handling

Jen ve zkratce. Projektor si umí velmi dobře poradit s 24 snímky za vteřinu. Je to výsadou DLP projektorů, díky rychlému DMD čipu uvnitř, kde u této technologie v podstatě nedochází k žádnému „mazání“ obrazu.

Avšak pozor. Filmy jsou bohužel zatím stále jen s 24 počty snímků za vteřinu. Je pravdou, že si díky tomu zachovávají příjemný drive. Na druhou stranu, nastane-li pohyb kamery a tedy celé scény, hlavně světlé s tmavými částmi, mohou někteří jedinci vidět pohyb jako trhaný. V případě 60 snímků za vteřinu se to sice neděje, ale jsou zde zase jiné komplikace v podobě převodu 24/60 atd.

Nebo se naskýtá ještě možnost pořídit projektor s funkcí snímkového prokládání jako je Optoma HD50 / W3000 a modely vyšší. Počítejte ale s telenovela efektem. Další možností je použít HTPC s příslušným softwarem. Toto řešení bývá nejkvalitnější, na druhou stranu přináší více investic.

Benq W1110/W2000 disponuje 3D technologií DLPlink.

DLPlink využívá k synchronizaci 3D obrazu tzv. flash. Jedná se o vložený snímek jedné barvy (red, white, blue) mezi jednotlivé filmové snímky, díky kterému se DLPlink brýle přepínají. Tím se vytváří výsledný 3D obraz. Jedná se tedy o aktivní technologii.

Zde nutné podotknout - Benq konečně nahradil své špatné 3D brýle typu D4 verzí následující tedy D5. Jedná se v podstatě totožné 3D brýle jako Optoma ZD302, akorát v jiné barvě. Dle posledních informací jsou ale ZD302 přeci jen o drobátko lepší, proto u Benq projektorů doporučujeme 3D brýle Optoma ZD302. U W1110/W2000 nejsou brýle součástí balení.

Stejně jako s většinou videoprojektorů na trhu se nedoporučuje překračovat 120“ u 3D obrazu a stejně je tomu tak u W1110/W2000. V případě dokonale tmavé místnosti bychom mohli volit i přes 130“. Dokonale tmavou místností máme na mysli nejenom tmu, ale vše tmavé včetně zdí podlah a stropů. Nejedná se pak už většinou o obývací pokoje.

I když jsou ZD302 velmi kvalitní DLPlink brýle, musíme uznat, že ZF verze u Optomy, tedy radiofrekvenční přenos synchronizace, je lepší. Například u filmu Gravitace lze vidět mírně červený nádech v krajích obrazu. Tam kde by měla být plná černá. Toto se například u HD50 s ZF2300 neděje vůbec a 3D je pak tedy opravdu perfektní!

Ghosting

Tato kategorie je u DLP projektorů velmi krátká. DMD čipy jsou dostatečně kvalitní na to, aby se ghostingu v podstatě vyhnuly. Jediné, kdy tento neduh může vzniknout, je v případě nekvalitních 3D brýlí spolu s větším náklonem hlavy od obrazu.

Hodnocení:

Měření a kalibrace

Projektory jsme resetovali do základního nastavení.

Je vypnutá funkce Briliant Color a projektor je v režimu ECO.

Benq W1110 a W2000 mají 6ti rychlostní, 6ti segmentové DLP kolečko, stejně jako Optoma HD36 a HD50.

Základní režimy, tedy ty režimy, které přepínáte, když si pojektor přinesete domů a vybalíte z krabice, jsou skoro vždy bohužel nepřesné a troufáme si říci, že každý projektor by si alespoň základní kalibraci zasloužil. Zajistíte si tak nejenom parádně veliký obraz, ale hlavně správné nastavení pro Vaše oči, ať už pro denní či noční režim, a užijete si opravdovou kvalitu.

Nativní kontrast cca 1200-1600:1 je tou vyšší hranicí u DLP projektorů do 50 tisíc. Můžete si všimnout, že W1110 má větší nativní kontrast než W2000, ale jelikož se přístroje optikou příliš neliší, tak to berme jako odchylku měření. Se zapnutou funkcí BC je kontrast až dokonce 2500-3500:1. Na druhou stranu sebou přináší neduhy této funkce, plus při menších úhlopříčkách zbytečně mnoho světla, které unavuje vaše oči.

 

Berte to tak, že z technologického a finančního hlediska není možné tyto hodnoty mít tak vysoké jako v případě Lcos projektorů. Je to víceméně jediný neduh DLP projektorů, odečteme-li RBE efekt, který stejně vidí jen pár lidí ze sta, a to doslova. Proto si myslíme, že i toto jsou slušné výsledky kontrastu. Jak jsme zmínili výše, Benq dále dokáže díky funkci SmartEco (dynamic black) zvýšit tyto hodnoty ještě minimálně jednou tolik, ale na úkor barevné přesnosti. A provádět kalibraci s touto funkcí zapnutou je nadlidský úkol.

Barvy „z fabriky“ jsou mimo, ale musíme uznat, že pokud máte slušné plátno, obraz působí i tak mnohem přirozeněji než u většiny TV.

W1110

Nekalibrovaný režim

CINEMA, BC on, režim lampy ECO

Na nekalibrovaném režimu, lze vidět podsvícení červené barvy při zapnuté funkci BC. Stejný případ jako s W1070+ a stejně tak jako u většiny. Ale není to tak špatné, jak vypadá. Například HD26 je na tom v tomto hůře (díky jinému DLP filtru). I když je jasová složka barev velmi důležitá, raději barvy podsvícené než „přesvícené“. Gamma OK. Stupnice šedé až na jasnějších úrovních špatná. Bílá je nazelenalá (převládá zelená složka). Barvy jsou kupodivu opravdu skvělé. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že každý kus je z fabriky nastaven různě, různé série jinak, a co hlavně, ke každému přijde jiné plátno. To, že naše plátno na showroomu má referenční bílou barvu, tedy co nejvíce neutrální, neznamená, že je to tak se všemi plátny. Většina z nich má studenější bílou, která celkové výsledky vcelku zásadně pozmění. Proto je kalibrace na místě, a to i proto, že po kalibraci dopadl přístroj opravdu skvěle!

Kalibrovaný režim

BC off, režim lampy ECO

Stupnice šedé po kalibraci průměrné dE 0.56, není co dodat, šedá je šedá. Dnešní DLP projektory mají v tomto trošku navrch oproti LCD či Lcos. Barvy vše pod dE 3. Dokonce zelená barva u tohoto kusu měla slušnou saturaci, takže zelená je opravdu zelená a ne tolik nažloutlá. Sice ještě stále nedosahuje hodnot jako u W2000 či HD28DSE, ale je už opravdu velmi, velmi slušná. Pozor však na to, že u W2000 bude skvělý každý kus, u W1110 můžou nastat rozdíly v kusech, jako tomu bylo v případě W1070+. Proto pokud chcete mít jistotu a dokonalé barvy, sáhněte po W2000. Pleťovky super, celková přirozenost obrazu po kalibraci zaručena. Color Checker, až na zelenou (ale dE2.0), je též bez chyby.

W2000

Nekalibrovaný režim

CINEMA, BC on, režim lampy ECO

Na nekalibrovaném režimu máme opět lehounce podsvícenou červenou při zapnuté funkci BC. Všimněte si ale i přesaturované červené. Naprosto zásadní je saturace zelené, která je u W2000 na konci REC709. Sice je mírně jinde odstínem, ale to se dá srovnat kalibrací. Je důležitější, že zde saturační hodnoty jsou. Tady opravdu Benq nelže a informace o přesném a plném REC709 jako hodnoty klasifikující tento výtečný stroj jsou na místě. Sice si zaslouží doladění kalibrací, je však pravdou, že se jedná o jedny z nejlepších OOB hodnot co jsme naměřili. Gamma opět OK. Stupnice šedé je na OOB hodnoty opravdu dobrá.

Kalibrovaný režim

BC off, režim lampy ECO

Stupnice šedé absolutně bez komentáře s dE0.4. A podívejte se na ty barvy, 0.7, 0.4, 0.6, 0.4, 0.5, 0.4. To je opravdu bomba u projektoru do 30 tisíc kč. Stejné výsledky dosahuje až HD50. Je však pravdou, že po srovnání HD50 s W2000, má HD50 přeci jen o drobátko reálnější obraz. Je to nepochopitelné, když hodnoty souhlasí, může to ale být způsobeno jen porovnáním obou kusů mezi sebou. Je zde totiž pak vidět i rozdíl, který je lidským okem neviditelný na samotném kusu. I přesto je W2000 nejlepší přístroj do 30 tisíc kč pro home cinema! A za tím si stojíme.

Výsledky měření jsou níže.Jak zmiňujeme vždy, hraní her na DLP projektorech s DMD čipem uvnitř není třeba příliš komentovat. Díky rychlosti DMD čipu je hraní her opravdu perfektní. Jelikož nemáme přesné přístroje na měření input lagu, neudáváme zde přesná čísla (kdo by chtěl, nechť se podívá na ProjectorCentral, kde je většinou uvádějí). Input Lag je u W1110 a W2000 stejný jako u W1070 a tedy plně dostatečný na jakoukoli hru. 3D je u DLP projektorů absolutně nejlepší ze všech dostupných technologií.

3DTV play

Citováno z předešlých recenzí, jelikož se zde nic nemění.

Projektor nedisponuje funkcí frame interpolation (záležitost většinou až drahých projektorů). Přesto je ale až neuvěřitelné, že v režimu 1080p24Hz (3DTVplay) jsou hry plně hratelné. Samozřejmě je zde v tomto režimu lag od myši a FPS hry „na score“ nebudou správná volba, ale zbytek her typu Assasins creed, série Batmanů, The Witcher jsou naprosto normálně hratelné. Díky perfektní ostrosti obrazu, která je jedním z klíčových parametrů u 3D a FullHD rozlišení, jsou 3D hry po našich úpravách až neskutečně reálné. Ve hře Batman Arkham origins v Batmanově jeskyni, kdy se při nízké teplotě Batmanův dech mění v páru, jsme se nevyhnuli mrazení v zádech...

Dnes již kvalitní atmosféra her podpořená 3D na nás doslova sahala. V určitých pasážích kvalitních her ve 3D i náš největší grafický purista řekl, že smeká a že 3D je opravdu perfektní.

Hodnocení:

Celkové zhodnocení

Benq opět dokazuje, že projektory prostě umí. Nové modely, a zase slušný skok dál. Opravdu velmi snížená hlučnost oproti předešlým modelům se skvělým designem a k tomu W2000 s naprosto přesným REC709. Není co dodat. Snad jen, že pokud plánujete jako dárek pod stromek, tak si můžete být jisti, že jste neudělali chybu.

W1110 (home entertaiment)

Plusy:

-          Slušná ostrost

-          Perfektní stupnice šedé a barvy

-          Skvělé barevné podání i se slušnou svítivostí

-          Výtečná cena

-          Nízká hlučnost!

 

Mínusy:

-          Úroveň černé 

-          Horší barvy „z fabriky“ - nutnost kalibrace

 

W2000 (home cinema)

Plusy:

-          Slušná ostrost

-          Perfektní stupnice šedé a barvy

-          Přesné barevné podání!

-          Nižší svítivost pro lepší úroveň černé

-          Nízká hlučnost!

 

Mínusy:

-          Vyšší cena než W1110

-          Pořád ještě úroveň černé nedosahuje Lcos či dražších 3LCD projektorů (od řady TW7200 a výše)

Tabulka níže obsahuje souhrn hodnocení z jednotlivých sekcí recenze a výsledné hodnocení
KategorieHodnocení
Vizuální kontakt, vybavení a ovládání
Kvalita obrazu 2D
Kvalita obrazu 3D
Měření a kalibrace
Gaming a 3D gaming
Výsledné hodnocení